GLA:D Træning til smerter i hofter og knæ (Slidgigt, Artrose)

Hvad er Artrose?
Artrose, tidligere kendt som slidgigt, er en meget almindelig lidelse som rammer hele leddet. Først og fremmest ledbrusken, men ofte er hele leddet påvirket.

Kan det afhjælpes?
Ja, symptomerne på slidgigt eller artrose kan afhjælpes og i nogle tilfælde kan det slidte også genopbygges.
Slidgigt i knæ og hofter kan være smertefuldt og begrænse bevægeligheden. Der er dog flere måder, man kan træne og styrke musklerne omkring leddene for at mindske smerter og øge bevægeligheden. Hvilket har vist sig, at øge funktionsniveau og livskvalitet.

Konditionstræning som cykling og svømning kan hjælpe med at forbedre kredsløbet og styrke musklerne omkring knæene og hofterne uden at belaste leddene.
Styrketræning er vigtigt for at styrke musklerne omkring leddene og give dem mere støtte. Øvelser som knæbøjninger, knæstrækninger og lægøvelser kan hjælpe med at styrke forsiden af låret (fronten af låret) og Haserne (baglåret) musklerne.
Balanceøvelser kan hjælpe med at forbedre koordinationen og styrke musklerne omkring knæene og hofterne.
Stretching og fysioterapi kan også hjælpe med at lindre smerter og øge bevægeligheden.

Det er vigtigt at konsultere en læge eller fysioterapeut, før man starter træning, hvis man har symptomer på slidgigt, da noget træning kan forværre generne af artrose og skal derfor undgås. Forskning viser, at den bedste behandling til personer med let og moderat artrose er træning. Fysioterapeuten vil hjælpe med at finde den belastning, som passer for at få optimalt udbytte af træningen.

Vi tilbyder:
individuel samtale med vurdering af besværets art, test og måling samt individuel trænings gennemgang af øvelserne.
Superviseret træning ved en fysioterapeut, hvilket øger chancen for at du forbedre dit funktionsniveau, mindsker dine smerter og få bedre livskvalitet.
Træning 2 gange om ugen i minimum 6 uger, som det anbefales.
Løbende individuel vurdering samt re-test for at vurdere effekt af træningen.

Hvornår kan man deltage i træningen?
Når du har smerter i knæ eller hofter, og en vurdering fra en læge eller en fysioterapeut om, at artrose udgør den primære årsag til smerterne. Det vurderes ud fra sygdoms-historie samt undersøgelse af leddets bevægelighed, om det er aktuelt med træning. (røntgenbillede er ikke nødvendigt).

Du kan læse mere om GLA:D her: https://www.glaid.dk/

Hvis du er interesseret i at høre mere eller deltage i et forløb, så kontakt klinikken her